… en een goed verhaal

“All of life comes to us in narrative form; it’s a story we tell.”
Uit: The art of possibility, Zander & Stone-Zander

U weet een goed verhaal is belangrijk. Zonder verhalen heeft het leven geen inhoud. Zonder verhaal geen verbinding. Maar wanneer is een verhaal goed? Dat wilt u wel eens weten. Iedereen heeft het over storytelling, maar hoe doe je dat? Een goed verhaal op de juiste plaats gaat over hetgeen je samen deelt.

Waarom verhalen?

Onderstaande quotes leren ons veel over verhalen. Overtuig uzelf van de kracht van verhalen.

• Humans are nog ideally set up to understand logic; they are ideally set up to understand stories.
Roger C. Schrank, cognitive scientist
(uit. A whole new brain, Daniel H. Pink)
• Our tendency to see and explain the world in common narratives is so deeply ingrained that we often don’t notice is. Even when we’ve written the words ourselves. In the conceptual age, however, we must awake to the power of narrative.
Daniel H. Pink
• Verhalen verbinden ons met de verborgen lagen van de werkelijkheid, zowel die in ons aanwezig zijn (onze dromen en innerlijke beelden) als in de wereld buiten ons.
Uit Verhalen Verbinden, Van der Harst e.a.
• An archetypal product identity speaks directly to the deep psychic imprint within the consumer, sparking a sense of recognition and of meaning. Archetypal images signal the fulfilment of basic human desires and motivations and release deep emotions and yearnings.
Margaret Mark & Carol S. Pearson in The hero and the outlaw
• Altijd als mensen hun verhalen delen, ontstaat er meer dan alleen maar een bundeling van individuele verhalen.
Uit Verhalen Verbinden, Van der Harst e.a.
• Nieuwe betekenissen worden snel weer ouderwets. Bij het presenteren van een organisatiestrategie kun je het niet meer maken de metafoor van het besturen van een schip te gebruiken. Dit verhaal is al te vaak verteld en heeft daardoor zijn kracht verloren. Alleen oerverhalen of archetypische verhalen verliezen hun kracht niet. Zij verbeelden fundamentele thema’s die in ieder mensenleven spelen.
Harry Starren in Vertellen werkt (Bijl, Baars en Van der Schueren)
• Wie zijn medewerkers mee wil krijgen in de doelstelling van een verandering of leertraject kan verhalen bewust van het gewenste frame voorzien. Maar als het frame onvoldoende wordt herkend, vergroot dat de weerstand alleen maar. Samen een verhaal vormen en een frame kiezen op basis van authentieke organisatieverhalen is een effectievere aanpak.
Tesselaar en Scheringa, in Storytelling handboek
• There’s still another way to think about stories. Stories are evocative systems of patterns. They provide a map charting the way to the future. They include travel hints in the form of viewpoints and links to archetypal story structures and themes that inspire and motivate people. As pattern systems, stories reveal patterns and bring to the surface valuable information that might otherwise go unnoticed, unharvested.

Hilary McLellan, http://tech-head.com/cstory1.htm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *